lørdag 15. november 2008

Innlegg 5/desember 2008







Etter å ha vore på besøk hjå Statped Vest, fann eg ut at eg ville skriva om taleflytvanskar. Det var noko eg ikkje visste så mykje om frå før. Og noko eg kunne tenkja meg å få litt meir innsikt i. Taleflytvanskar vert rekna som fellesomgrep for løpsk tale og stamming. Løpsk tale hadde eg ikkje høyrt om i det heile, så det er fokuset mitt i dette innlegget. Men fyrst litt generelt om språk.

Språket er noko av det aller viktigaste barnet lærer seg i førskulealderen. Utan eit språk som fungerer, er det vanskeleg å delta aktivt saman med andre. Ved hjelp av språket får barnet uttrykt behova sine, koma med ynskje, beskriva kjensler og tenkja tankar. Barnet nyttar språket aktivt når det skal skaffa seg kunnskapar og dugleikar det har bruk for i dagleglivet. Slik får barnet etterkvart eit ordforråd, og dei lærer å beherska grunnleggjande setningsppbygging. Dei må vita korleis dei skal opptre i ulike kommunikasjonssituasjonar. Nesten alt på skulen føregår ved hjelp av språket, og læraren underviser fyrst og fremst ved hjelp av tale og skrift. Språket er òg viktig for psykisk helse. Dei som strevar med å bruka språket, vil ofte vera utsett for ulike former for psykiske problem. Språkutviklinga skjer heile tida frå barnet vert fødd. I starten er dette eit ikkje-språkleg samspel. Det er stor variasjon i kor fort språkutviklinga går. Dei fleste barn vil utvikla gode språkdugleikar i førskulealderen. Dersom foreldre, førskulelærarar eller lærarar er bekymra for språkutviklinga til eit barn, bør dei rådføra seg med PPT, eller andre som har kunnskap om språkutvikling hjå barn. (Kristiansand Kommune)







Kva er løpsk tale?
Løpsk tale er ei rytmeforstyrring av talen, sannsynlegvis på grunn av ein nevrologisk svikt. Symptoma er talehastverk, ein durer i veg og snakkar i eitt kjør, utan å lytta til andre. Løpsk tale er nesten dobbelt så vanleg som stamming. Tilstanden har vore kjent i minst 150 år, men ikkje før i dei siste tiåra har det vore ein eigen diagnose på denne tilstanden. Ca. 100.000 personar i Norge i dag har løpsk tale. Tilstanden er merkbar i frå barnet byrjar å snakka.
Undersøkingar viser at gutar og menn er meir utsett enn jenter og damer. Løpsk tale har òg ein viss arveleg faktor. Slik at ein far som stammar, kan få ein son som har løpsk tale. (Helsenytt)

Løpsk tale har fleire likskapstrekk med stamming, begge deler er rytmeforstyrringar av talen på grunn av nevrologisk svikt. Skilnaden er på det kjenslemessige og kommunikasjonen. Ein som stammar er som regel brydd, flau, plaga og sårbar. Og ein som stammar er veldig merksam på stamminga, og vert nervøs. Det vert mykje verre under press.
Dei som har løpsk tale er gjerne sorglause, kameratslege, utålmodige, impulsive og gløymer fort. Dei er lite merksame på taleflytvansken sin, og snakkar betre under press. Så det kan sjå ut som om dei klarar å skjerpa seg i enkelte situasjonar. (Helsenytt)

Kjenneteikn på løpsk tale
Talehastverk, snakkar fort, kuttar endingar og småord, og snublar i orda.
Dei snakkar i eit uregelmessig taletempo, og er springande i tankegangen.
Kan utelata stavingar og lydar.
Kan ha oppattakingar av stavingar, ord eller ordgrupper.
Har uorganisert setningsstruktur og vanskar med merksemdsfokusering.
Har mangelfull oppleving av og innsikt i eige problem.
(Helsenytt)

Løpsk tale kan derfor føra til vanskar i skulesituasjonen, blant anna i høve til lesing, skriving og åtferd. (Statped)








Kjenneteikn på stamming
Oppattaking av språklydar og/eller stavingar, forlenging av lyd- og artikulasjonsstilling (artikulasjon=uttale) og stans i stemmeproduksjonen. Talen verkar ofte anstrengt. Stamming byrjar hjå dei fleste i alderen 2-5år. Som regel vert stamming utvikla gradvis, ein sjeldan gong kan det koma brått. Der er vanleg at stamming opptrer periodisk, og at den som stammar kan ha kortare eller lengre periodar med flytande tale. 5-10% av småbarn stammar. 1% av 11-åringane stammar. 0,7% av dei vaksne stammar. (Statped)

Korleis kan skulen hjelpa elevar med løpsk tale?

I kvardagen må me hjelpa dei med, og læra dei til å få struktur og oversikt.
Me må hjelpa dei med å få venner, fordi dei er lite sosialt kompetente. Dei veit ikkje alltid korleis dei skal få kontakt med andre. Og dei er dårlege til å lesa kroppsspråk og mimikk.
Me må hjelpa dei til å retta merksemda mot lyttaren, ved å rosa dei når dei snakkar tydeleg. Og be dei om å seia noko oppatt, viss me ikkje forstår kva dei seier.
Me må læra dei å lesa høgt. Gjennom lesing kan dei få redusert talefarten ved å fokusera på naturlege stopp i teksten, slik som avsnitt, punktum og komma. Dei kan òg få redusert den stadige utfyllinga av pausar (ææ,umm) som er karakteristisk for talen deira. (Helsenytt)
Skulen skal henvisa barn til PPT-tenesta eller ein privatpraktiserande logoped. Så kan dei formidla vidare kontakt med eit kompetansesenter.

Fagfolk er litt ueinige om korleis ein skal definera løpsk tale. Nokon meiner at me kan dela løpsk tale inn i to ulike kategoriar:

- Den klassiske varianten, med ”berre” talehastverk.
- Den meir samansette varianten, der andre ting kjem i tillegg til talehastverk. Som t.d. lese- og skrivevanskar, rastløyse, impulsivitet, merksemdssvikt, og mangel på rytme og musikalitet.

Er det samanheng mellom løpsk tale og ADHD?

Løpsk tale er eit samansett problem, og grensar mot mange andre lidingar som språk-og uttaleproblem (dysleksi), innlæringsvanskar og ADHD. Det er fleire likskapstrekk med løpsk tale og ADHD. Som t.d. talehastverk, vanskar med å konsentrera seg lenge om ein ting, og at dei ikkje er merksame på at andre ikkje forstår dei. Utfordringane vert derfor òg like.
”Mange av barna som kommer til Logopedisk Senter i Nordland (LSN) og får ”diagnosen” Løpsk Tale har allerede fått diagnosen AD/HD,” sier logoped Anne S. Kvaløy ved LSN. (Skolenettet)


Her kjem ei gladsak som viser at det er håp:
Behandling nytter
- Jeg har interessert meg for løpsk tale fordi jeg har sett at behandling hjelper, sier Ragnhild Rekve Heitmann. – For en tid tilbake skulle jeg hjelpe en lærerstudent som holdt på å stryke i praksis, det var Lærerhøyskolen som bad ham oppsøke Statped Vest. Å være vitne til den forandringen som skjedde med denne unge mannen var fantastisk. Han skjønte ikke at folk ikke forsto ham. Vi begynte med å arbeide med lydopptak som han måtte transkribere. Det var denne biten som motiverte ham for å ta fatt i problemene, for som han sa: ”Jeg forstår jo ikke hva jeg selv sier!” Ved å lytte til og skrive ned det han hadde sagt, bla. hvordan han fylte ut alle naturlige pauser med ææ og hm, fikk han en språklig bevissthet om hvordan en tekst deles opp i avsnitt, avsnitt i setninger og setninger i under- og oversetninger – noe som hadde vært helt borte hos ham i muntlig fremstilling. Når han snakket, hadde det tidligere gått i ett. Ved å gripe fatt i problemet, greidde han å forstå og lære en ny måte å snakke på. Og han sto i praksis.


Mine tankar om temaet, er at lærarar må ha nok kunnskap slik at dei kan oppdaga elevar med taleflytvanskar tidleg, og iverksetja tiltak. Sidan taleflytvanskar oppstår i samband med utviklinga av språket, er det gjerne barnehagen som bør ha fanga dette opp. Eller kanskje fyrst og fremst foreldra til barnet. Viss ein lærar er bekymra for språkutviklinga til ein elev, må skulen ta kontakt med fagfolk. Det er betre å senda ein elev for mykje til PPT, enn at ein ikkje bryr seg, meiner eg. Heller det, enn at ein trur at dette er eit problem som vil gå over av seg sjølv. Viss det går lang tid før eleven får hjelp, vil kanskje problemet i tillegg ha vokse seg større. Det beste er som regel å få hjelp så tidleg som mogeleg.
Slik eg ser det, vil den største utfordringa med barn som har løpsk tale, vera at dei ikkje ser sjølv at det er dei som har problem. Dei trur det er alle andre det er noko gale med. Her kan det nok verta mange misforståingar. Med slike kommunikasjonsproblem, kan det verta vanskeleg i mange sosiale samanhengar. Dette er noko læraren må ta opp i heile klassen, gjerne i samband med sosial kompetanse. Min erfaring er at elevar godtek at nokre elevar er annleis. Det er derfor viktig at læraren seier korleis dei kan ta omsyn til elevar med løpsk tale.

Kjelder:
http://www.helsenytt.no/artikler/tale_loepsk.htm (Lese 10.11.08)
http://kristiansand.kommune.no/_bin/316C7A52-30D2-4185-836F-C9896F5B87D7.doc
(Lese 11.11.08)
http://www.skolenettet.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=38713&epslanguage=NO (Lese 10.11.08)
http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=18056&epslanguage=NO (Lese 10.11.08)

4 kommentarer:

Ane Kesia sa...

Hei Anna Kristin!:)

Ja,vi var heldig som fikk denne fellesturen til Statped Vest og kjekt at du tar opp et tema hentet fra det du opplevde der.
Flott innledning, og du går raskt inn på det du vil fokusere på..bra:)
Språk, og psykisk helse som hånd i hanske...vanskelig og alvorig, og som kommer ulike former og utrykk.

Enig med deg at det ikke kan være like lett når eleven ikke sjønner at han/ hun har et problem. Da er det kjekt at en kan ta kontakt med PPT, og spesialistsenter og få råd og hjelp. Det er viktig som lærer å vite et terskelen ikke er så høy for å spørre om råd.

Du skriver godt, men siden tema var løpsk tale var det litt forstyrrende med et lite innrykk med stamming..ville tatt bort det.)
Ellers er det progresjon, og fint at du har med den historien tatt fra virkligheten omkring tema.
Du reflektere til slutt og har en fin avrunding på tema ditt.
Flottings :), mye nyttig informsjon til meg her.
Bra!
Kesia:)

Kari sa...

Hei Anna Kristin!

Må si som deg, at før vi var på Statped Vest visste jeg svært lite om taleflytvansker, og ingenting om løpsk tale. Derfor synes jeg det var interessant og lærerikt å lese innlegget ditt! Veldig kjekt at du tar opp tema som ikke er skrevet om før :)

Jeg synes du skriver godt, og må si meg uenig med Kesia, som skriver i sin kommentar at hun ville fjernet avsnittet om stamming. Selv om du skriver at du vil ha fokus på løpsk tale, synes jeg det passer at du har med et avsnitt om stamming, siden det går under fellesbegrepet taleflytvansker. Jeg mener du har klart den balansen godt!

Fint at du har med kjennetegnene på løpsk tale, og historien fra virkeligheten om at behandling nytter (enig med Kesia der!). Det med å bruke lydopptak var jo en kjempe lur måte å få eleven til å bli oppmerksom på at han/hun har et problem!
Synes også det er bra at du har med eksempler på hva skolen/læreren kan gjøre for å hjelpe de elevene som har dette problemet.

Ellers synes jeg teksten er godt strukturert, med fin innledning og avslutning, og med fine overganger. Du bruker et lett leselig språk, og rettskrivingen er det ingenting å si på!

I det store og hele et interessant og kjekt innlegg og lese! Flott!

Kari

Anna Kristin sa...

Hei!

Takkar for fine kommentarar!
Meininga med å ta med avsnittet med stamming, var for å samanlikna det med løpsk tale. Og sidan det høyrer innunder taleflytvanskar, følte eg at eg måtte nemna litt om det.

Mvh
Anna Kristn

Bertin sa...

Hei Anna Kristin!!

Sakte men sikkert kommer det nå en kommentar fram meg om løpsk tale.

På dette feltet, som på en del andre diognostiserende felt, går jeg å kjenner på en viss avsmak. Grunnen er rett å slett at jeg har mine tvil om hvorvidt de er reelle.

Jeg er, med vilje, svært bombastisk nå, da jeg mistenker kommersielle krefter for å stå bak mye av den store populariteten ulike diagnoser har fått i senere tid. Vi lar diaognoser som ADHD Asberger ligge nå, og ser nærmere på løpsk tale nå.

I bunn og grunn tror jeg dette handler om trygghet og totalutvikling av hvert enkelt menneske. Tryggheten handler både om å ha selvtillit og å ha tillit til andre. Et menneske som har nettopp selvtillit og tillit til andre, vil også prestere på et høyere nivå - noe som vil redusere "faren" for taleproblem.

For å skape denne tryggheten er jeg overbevist om at et menneske som har utviklet på seg på alle plan under trygge forhold oppnår denne.

Poenget mitt er at en eventuelt diagnostisering er fryktelig vanskelg da utgangspunktet for barn er ulikt. Dermed kan det også være helt andre virkemiddel en spesialhjelp som må til for å bedre situasjonen.

Når det er sagt så har du skrevet et relevant innlegg for en kommende lærer. Det eneste jeg stusser på er relevansen "Kjenneteikn på stamming" har i denne sammenheng. Jeg synes det holder at du nevner at stamming og løsk tale henger sammen.

Jeg liker bildene du har brukt og de løser opp teksten på en fin måte. Kanskje du kunne markert overskriftene dine for å gjøre den tydeligere, men dette er bare småplukk.

Alt i alt et spennende innlegg å lese.

Bertin